Tarkkaavaisuuden perustan sutta 1. osa

Satipathanasutta

Tae Hye sunimin (Mahapañña) käännös. Lainaus sallittu, jos lähde mainitaan. Aluperin julkaistu kirjassa Gothoni – Mahapañña: Buddhalaista viisautta, Gaudeamus, 1987.

Näin olen kuullut.

Kerran Mestari oleili Kuru-valtakunnassa, kurujen kauppakaupungissa Kammāsadammassa. Siellä Mestari lausui munkeille: ”Munkit!” Nämä vastasivat hänelle: ”Kunnianarvoisa herra..”

Mestari puhui seuraavasti:

”Munkit, tämä on ainoa tie olentojen mielen puhdistamiseen, murheen ja valituksen voittamiseen, kärsimyksen ja mielipahan lakkauttamiseen, oikean menetelmän oppimiseen, nirvaanan todentamiseen – nimittäin neljä tarkkaavaisuuden (tietoisenaolemisen) perustaa.”

”Mitkä neljä? Munkit, tämän opetuksen mukaisesti munkki elää tarkkaillen kehoa kehona, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä. Hän elää tarkkaillen tuntemuksia tuntemuksina, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä. Hän elää tarkkaillen mieltä mielenä, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä. Hän elää tarkkaillen ilmiöitä ilmiöinä, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä.”

1. Kehon tarkkailu

1.a. Hengityksen tarkkailu

”Munkit, miten siis munkki elää tarkkaillen kehoa kehona? Munkit, hän menee metsään, puun juurelle tai yksinäiseen paikkaan. Sitten hän istuu jalat ristissä, vartalo suorana ja suuntaa valppauden suoraan eteensä. Tarkkaavaisena hän hengittää sisään ja tarkkaavaisena hän hengittää ulos. Pitkän sisäänhengityksen aikana hän tietää ’hengitän pitkään sisään’. pitkän uloshengityksen aikana hän tietää ’hengitän pitkään ulos’. Lyhyen sisäänhengityksen aikana hän tietää ’hengitän lyhyesti sisään’. Lyhyen uloshengityksen aikana hän tietää ’hengitän lyhyesti ulos’. ’Hengitän sisään tiedostaen koko kehoni, hengitän ulos tiedostaen koko kehoni.’ Näin hän harjoittaa. ’Hengitän sisään rauhoittaen kehoni toiminnot, hengitän ulos rauhoittaen kehoni toiminnot.’ Näin hän harjoittaa..”

”Juuri kuten taitava sorvari tai sorvarin oppipoika tehdessään pitkän vedon tietää ’teen pitkän vedon’, tai tehdessään lyhyen vedon tietää ’teen lyhyen vedon’, samoin munkki pitkän sisäänhengityksen aikana tietää ’hengitän pitkään sisään, pitkän uloshengityksen aikana tietää ’hengitän pitkään ulos’, lyhyen sisään hengityksen aikana tietää ’hengitän lyhyesti sisään’ ja lyhyen uloshengityksen aikana tietää ’hengitän lyhyesti ulos’. ’Hengitän sisään tiedostaen koko kehoni, hengitän ulos tiedostaen koko kehoni. Hengitän sisään rauhoittaen kehoni toiminnot, hengitän ulos rauhoittaen kehoni toiminnot.’ Näin hän harjoittaa. Näin hän tarkkailee kehoa kehona, joko sisäisesti tai ulkoisesti tai sekä sisäisesti että ulkoisesti. Hän tarkkailee tarkkailee ilmiöiden ilmenemistä kehossa, tarkkailee ilmiöiden lakkaaamista kehossa, tarkkailee sekä ilmiöiden ilmenemistä että lakkaamista kehossa. Oivaltavuuden ja tarkkaavaisuuden seurauksena hänellä on selvä tietoisuus ’tämä on keho’. Hän elää riippumattomana, tarrautumatta mihinkään maailmassa. Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.'”

l.b. Kehon asennot

”Edelleen, munkit, kävellessään munkki tietää ’kävelen’. Seisoessaan hän tietää ’seison’. Istuessaan hän tietää ’istun’. Makuuasennossa hän tietää ’makaan’. Hän tiedostaa kehon kaikki asennot.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona, joko sisäisesti tai ulkoisesti tai sekä sisäisesti että ulkoisesti. Hän tarkkailee tarkkailee ilmiöiden ilmenemistä kehossa, tarkkailee ilmiöiden lakkaaamista kehossa, tarkkailee sekä ilmiöiden ilmenemistä että lakkaamista kehossa. Oivaltavuuden ja tarkkaavaisuuden seurauksena hänellä on selvä tietoisuus ’tämä on keho’. Hän elää riippumattomana, tarrautumatta mihinkään maailmassa Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”’

1.c. Selkeästi tiedostava tarkkaavaisuus

”Edelleen, munkit, munkki on täysin tietoinen tulemisestaan ja menemisestään. Katsoessaan eteenpäin tai katsoessaan ympärilleen hän tiedostaa selkeästi. Koukistaessaan tai ojentaessaan jäseniään hän tiedostaa selkeästi. Kaapuun pukeutuneena ja kantaessaan almukulhoa hän tiedostaa selkeästi. Syödessään, juodessaan, pureskellessaan ja maistellessaan hän tiedostaa selkeästi. Ulostaessaan tai virtsatessaan hän tiedostaa selkeästi. Kävellessään, seisoessaan, istuessaan, nukahtaessaan, herätessään, puhuessaan ja vaietessaan hän tiedostaa selkeästi. Näin hän tarkkailee kehoa kehona … Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”

l.d. Kehonosien mietiskely

”Edelleen, munkit, munkki tarkkailee koko ihon peittämää, epäpuhtauksien täyttämää kehoaan jalkapohjista ylöspäin ja päälaelta alaspäin ajatellen: Tämä keho muodostuu hiuksista, ihokarvoista, kynsistä, hampaista, ihosta, lihasta, jänteistä, luista, luuytimistä, munuaisista, sydämestä, maksasta, mahalaukusta, pernasta, keuhkoista, suolista, vatsaontelosta, vatsasta, ulosteista, sapesta, limasta, visvasta, verestä, hiestä, rasvasta, kyynelistä, imunesteestä, syljestä, räästä, nivelnesteestä ja virtsasta.”

”Munkit, oletetaan, että on kaksisuinen säkki, joka on täynnä erilaisia jyviä ja palkoja, kuten vuoririisiä, kuorimatonta riisiä, papuja, herneitä, seesamia sekä kuorittua riisiä. Avatessaan säkin tarkkasilmäinen mies tutkii sen sisältöä: Tämä on vuoririisiä, tämä on kuorimatonta riisiä, nämä ovat papuja, nämä ovat herneitä, tämä on seesamia ja tämä on kuorittua riisiä.”

”Munkit, juuri näin munkki tarkkailee ihon peittämää, epäpuhtauksien täyttämää kehoaan jalkapohjista ylöspäin ja päälaelta alaspäin ajatellen: Tämä keho muodostuu hiuksista, ihokarvoista, kynsistä, hampaista, ihosta, lihasta, jänteistä, luista, luuytimistä, munuaisista, sydämestä, maksasta, mahalaukusta, pernasta, keuhkoista, suolista, vatsaontelosta, vatsasta, ulosteista, sapesta, limasta, visvasta, verestä, hiestä, rasvasta, kyynelistä, imunesteestä, syljestä, räästä, nivelnesteestä ja virtsasta.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona … Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”

1.e. Materiaelementtien analyysi

”Edelleen, munkit, olipa keho missä asennossa tahansa, munkki tarkastelee sen elementtejä: Tämä keho muodostuu maaelementistä, vesielementistä, tulielementistä ja ilmaelementistä.”

”Munkit, juuri kuten taitava teurastaja tai teurastajan oppipoika teurastettuaan lehmän ja paloiteltuaan sen osiin istuutuu neljän valtatien risteykseen, samoin olipa keho missä asennossa tahansa, munkki tarkastelee sen elementtejä: Tämä keho muodostuu maaelementistä, vesielementistä, tulielementistä ja ilmaelementistä.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona … Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”

1.f. Yhdeksän hautausmaamietiskelyä

(l) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin, joka on ollut kuolleena yhden päivän, kaksi tai kolme päivää, turvonneena, sinertävänä ja märkivänä, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona … Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”

(2) ”Edelleen,munkit,kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin, jota varikset, haukat, korppikotkat, haikarat, koirat, leopardit, tiikerit ja sakaalit ovat syöneet ja jota monenlaiset madot kalvavat, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona…”

(3) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena luurangoksi, josta lihat riippuvat, veren tahrimana, jänteiden koossa pitämänä, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona…”

(4) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena luurangoksi, veren tahrimana ja jänteiden koossa pitämänä, mutta vailla lihaa, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona…”

(5) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena luurangoksi, jota jänteet pitävät koossa, mutta joka on vailla lihaa ja verta, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona…”

(6) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena hajallaan oleviksi luiksi – käden luut yhdessä suunnassa, jalan luut toisessa suunnassa, sääriluut, reisiluut, lantioluut, selkäranka ja pääkallo erillään, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona …”

(7) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena vaalenneiksi, simpukankuoren värisiksi luiksi, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona …”

(8) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena luiksi, jotka on kerätty yhteen kasaan yli vuosi kuoleman jälkeen, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona…”

(9) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin muuttuneena lahonneiksi, tomuksi murentumassa oleviksi luiksi, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”

”Näin hän tarkkailee kehoa kehona, joko sisäisesti tai ulkoisesti tai sekä sisäisesti että ulkoisesti. Hän tarkkailee tarkkailee ilmiöiden ilmenemistä kehossa, tarkkailee ilmiöiden lakkaaamista kehossa, tarkkailee sekä ilmiöiden ilmenemistä että lakkaamista kehossa. Oivaltavuuden ja tarkkaavaisuuden seurauksena hänellä on selvä tietoisuus ’tämä on keho’. Hän elää riippumattomana, tarrautumatta mihinkään maailmassa. Juuri näin munkki elää tarkkaillen kehoa kehona.”

Comments are closed.